„ Mały miś w świecie emocji”-  jak pomóc dziecku nazywać, rozpoznawać i radzić sobie z emocjami (gr. dzieci 3 i 4-letnich).

Czas trwania: od listopada 2024  do maja 2025 r.

Działania podjęte w ramach innowacji:

  1. Zajęcia dotyczą różnych emocji w oparciu o opowiadanie czytelnicze podczas spotkań z Małym Misiem.
  2. Przeprowadzenie zabaw pomagających w rozpoznawaniu uczuć i emocji.
  3. Stworzenie „Kuferka emocji”
  4. Udział w warsztatach czytelniczych (tematyka zabaw związana z aktualnie omawianą emocją).
  5. Quiz na temat emocji- podsumowanie innowacji. Odczytanie zapisków w Kuferku emocji.

W ramach innowacji realizowane będą następujące działania.

  • Radość i Smutek -  Wysłuchanie bajki edukacyjnej „Bajka o Radości i Smutku”. Zabawa ruchowa „Co robi smutek? Co robi radość”. Pogadanka na temat sytuacji w której czujemy się radośni, a kiedy smutni. Wykonanie pracy plastycznej „Pan Radosnek” i „Pan Smutek”.
  • Złość - Opowiadanie Anety Konefał "Gdzie mieszka złość?". Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego opowiadania. Uczenie się, jak rozpoznawać uczucia poprzez mimikę, gesty, głos, określanie swoich emocji za pomocą emotikonów – wykonaliśmy swój kalendarz emocji oraz emotikony z papierowych talerzyków. Poznaliśmy także nową technikę – rysowanie flamastrami po kamieniach. Zapisywanie sposobów radzenia sobie z emocjami i wkładanie ich do kuferka emocji.
  • Strach – oglądanie bajki „Strach ma wielkie oczy”. Pogadanka na temat strachu. Omawianie sposobów radzenia sobie ze strachem. Zapisywanie ich i umieszczanie w kuferku emocji. Wyjaśnienie co znaczą słowa STRACH MA WIELKIE OCZY! Wykonanie pracy plastycznej „Portret zabawnego stracha”.
  • Nieśmiałość - Opowiadanie Anety Konefał "Nieśmiałość". Wypowiedzi dzieci na temat emocji jaką jest nieśmiałość. Jak się czujemy, gdy jesteśmy nieśmiali? Dlaczego czujemy się nieśmiali? Co robić, gdy jesteśmy nieśmiali? Wykonanie pracy plastycznej „Maska nieśmiałości”. Dzieci tworzą maskę nieśmiałości, korzystając z kolorowych materiałów. Podczas tworzenia, każde dziecko może opowiedzieć, dlaczego wybrało konkretne kolory i kształty, co pozwala im lepiej zrozumieć swoje uczucia. Zabawa w teatrzyk: „Nieśmiałe zwierzątka”- dzieci w grupach przygotowują krótki teatrzyk na temat sytuacji, w której zwierzątka czują się nieśmiałe. Celem jest pokazanie różnych sposobów radzenia sobie z nieśmiałością i szukanie rozwiązań problemów.
  • Wstyd- bajka edukacyjna „Pokonujemy wstyd”. Zabawa ruchowa „Jak się dziś czujesz?”. Zabawa „Raz, dwa, trzy- wstydu pozbądź się i ty”. Zabawa „ W jaki sposób można oswoić wstyd?”.
  • Rozczarowanie – „Narysuj emocje”, „zabawa z lustrem”, „Co czujesz gdy…?”. Słuchanie opowiadania „O wesołym i smutnym żółwiu”. Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania. Poznawanie sposobów na radzenie sobie w emocjami.